2018. július elsejétől kötelező számlaadat-szolgáltatás indul, melyhez regisztrálnia kell mindenkinek, aki belföldi adóalanyok számára legalább 100 000 Ft áfatartalmú számlát állít ki. A NAV Online Számla felületén a mostantól elvégezhető regisztrációhoz ügyfélkapus hozzáférésre van szükség.
Azokat a számlákat kell jelenteni elektronikusan a NAV felé, amelyek áfatartalma eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot, és ezt a számlát belföldi adóalany részére állítja ki a vállalkozó. Tehát magánszemély részére kiállított számlát nem kell jelenteni! Függetlenül attól, hogy a számlát számlázóprogrammal vagy kézzel állítja ki valaki, mindenképpen regisztrálnia kell a NAV Online Számla rendszerében, hogy az adatszolgáltatást el lehessen végezni.
Azokat a számlákat kell jelenteni elektronikusan a NAV felé, amelyek áfatartalma eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot, és ezt a számlát belföldi adóalany részére állítja ki a vállalkozó. Tehát magánszemély részére kiállított számlát nem kell jelenteni! Függetlenül attól, hogy a számlát számlázóprogrammal vagy kézzel állítja ki valaki, mindenképpen regisztrálnia kell a NAV Online Számla rendszerében, hogy az adatszolgáltatást el lehessen végezni.
Számlázóprogramot használva lesz egy plusz technikai felhasználó kód, amire szükség lesz a számlázóprogram „élesítésénél”. Az így kiállított számlák esetében nem lesz további teendő, mivel a programnak automatikusan kell a számlákat továbbítani az adóhatóság felé. Ha kézzel történik a számlakiállítás, akkor minden olyan számla megírása után, ahol az áfa összege eléri vagy meghaladja a 100.000 forintot, rögzíteni kell a számlát az online felületen.
Százezer és ötszázezer forint közötti áfatartalom esetén a kibocsátást követő 5 naptári napon belül, 500.000 forint feletti áfatartalom esetén pedig a kibocsátást követő naptári napon belül köteles azt jelenteni. A jelentett számlákról visszaigazolás fog érkezni (valamilyen formában), melyet nem szükséges csatolni a számlához, de érdemes megőrizni, mert egy ellenőrzésnél szükség lehet rá.
Technikai leírás:
A megadott regisztrációs felület: https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio. A regisztrációt annak kell elvégeznie, aki az adott vállalkozás nevében a NAV előtt törvényes képviselőként vagy állandó meghatalmazottként eljárhat. A NAV Online Számla aloldaláról két kattintással az Ügyfélkapu bejelentkezési oldalára érkezik az, aki a vállalkozást képviseli, és aki sikeres azonosítás után megkezdheti a regisztrációt. Ennek eredményeként, a regisztrációt végző személyéhez kapcsoltan létrejön egy elsődleges felhasználó, aki az adott adózó ügyeiben a webes felületen teljes körű intézkedési joggal rendelkezik.
A számlázó programmal történő adatküldéshez az úgynevezett technikai felhasználót is létre kell hozni, amihez egy jelszó megadása, illetve a jogosultsági szint beállítása szükséges. Ez biztosítja azt, hogy az adatszolgáltató számlázó programja a számlák adatait emberi beavatkozás nélkül, időben és szabályosan továbbíthassa a NAV-hoz. A technikai felhasználó regisztrálása után lesznek hozzáférhetők a számlázó program és a NAV szervere közötti kommunikációhoz szükséges további technikai elemek (felhasználónév, xml aláírókulcs, cserekulcs).
Lehetőség van arra, hogy egy gazdálkodó szervezeten belül ne csak a törvényes képviselő férjen hozzá a rendszerhez. Létrehozhatók másodlagos felhasználók, akik jogosultságuknak megfelelően használhatják a rendszert. Ezeket a jogosultságokat az elsődleges felhasználó határozza meg számukra, például számlatömböt, azaz kézi számlát használó vállalkozások számláit feltölthetik; lekérdezéseket végezhetnek.
Regisztrálni július elseje után is lehet, de legkésőbb az első adatszolgáltatással érintett számla kiállításáig el kell végezni a műveletet. A korábbi, tesztrendszeri regisztráció nem elegendő, mert az csak a tesztelés lehetőségét biztosítja.
Videóbemutató: https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start
Forrás: Faipar.hu / NAV
Hagyj üzenetet